آخرین اخبار
کد مطلب: 81400
جايگاه مجلس، انتخابات استاني، محاسن و معايب
تاریخ انتشار : 1393/09/20
نمایش : 4277
مجلسي پويا و توانمند در تعالي و سعادت و سرنوشت ملک و ملت نقش و تاثير مستقيم و تعيين کننده اي دارد .

 به گزارش خبرنگار سلام لردگان، جمشيد قاسمي، مديرعامل سازمان همياري شهرداريهاي استان چهار محال و بختياري در ياداشتي نوشت:

در سيستم هاي مبتني بر تفکيک قوا و متکي بر آراي مردم، قوه مقننه و مجلس مهمترين رکن بوده و از جايگاه و شانيت رفيعي برخوردار است.

در نظام جمهوري اسلامي ايران نيز مجلس مظهر و تجلي گاه  اراده ملي  مي باشد و  قانونگذاري و برنامه ريزي و نظارت بر اجراي قوانين را بر عهده دارد . اصول متعددي از قانون اساسي به تبيين جايگاه مجلس شوراي اسلامي مي پردازد و اصول 62  تا  90  قانون اساسي به اين مهم مي پردازد.

امام خميني (ره) نگاه ويژه اي به مجلس شوراي اسلامي داشته اند و آن را «خانه ملت» و «عصاره فضائل ملت» عنوان فرمودند. و مقام معظم رهبري نيز فرمودند: «همه‌ي‌ سر رشته‌هاي‌ امور، به‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ بر مي‌گردد»

بنابراين مجلسي پويا و توانمند در تعالي و سعادت و سرنوشت ملک و ملت  نقش و تاثير مستقيم و تعيين کننده اي دارد . پر واضح است که چنين مجلسي از رهگذر حضور و مشارکت آگاهانه و هوشمندانه مردم و انتخاب نمايندگاني تشکيل خواهد شد که «با تکيه بر شرف انساني» به انجام وظايف و تکاليف شرعي و قانوني و ملي سوگند ياد مي کنند:

بسم الله الرحمن الرحيم
"من در برابر قرآن مجيد به خداي قادر متعال سوگند ياد مي کنم و با تکيه بر شرف انساني خويش تعهد مي نمايم که پاسدار حريم اسلام و نگهبان دستاوردهاي انقلاب اسلامي ملت ايران و مباني جمهوري اسلامي باشم، وديعه اي را که ملت به ما سپرده به عنوان اميني عادل پاسداري کنم و در انجام وظايف وکالت، امانت و تقوي را رعايت نمايم و همواره به استقلال و اعتلاي کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پاي بند باشم، از قانون اساسي دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهارنظرها استقلال کشور و آزادي مردم و تامين مصالح آنها را مدنظر داشته باشم."
- نمايندگان اقليتهاي ديني اين سوگند را با ذکر کتاب آسماني خود ياد خواهند کرد. (اصل 67 قانون اساسي)

انتخابات استاني ، محاسن و معايب

در سالروز مجلس شوراي اسلامي ، درخواست يک فوريت طرح استاني شدن  انتخابات مجلس شوراي اسلامي با امضائ 169 نفر از نمايندگان در صحن علني مجلس ارائه و يک فوريت آن را به تصويب رساندند . استاني شدن انتخابات مجلس در ادوار قبلي نيز مطرح گرديد اما سرانجامي نيافت . فارغ از اينکه اساساً چه الزامات و يا ضرورتهاي موجب شده تا اين طرح مجدداً و با يک فوريت مطرح گردد و با توجه به اقبال نسبتاً خوب نمايندگان چه فرجامي خواهد يافت ، ديدگاه ها و نظرات موافق و مخالفي با استاني شدن انتخابات وجود دارد .
در يک نگاه کلي و عام ميتوان  محاسن و مزاياي همچون  تمرکز نمايندگان بر وظايف ملي، تفويض وايفاي نقش بيشتر و تقويت شوراهاي محلي ، توسعه و تقويت  احزاب و فرهنگ حزبي وانديشه برنامه اي و امکان ارزيابي و پرسشگري و تطابق عملکرد ها با برنامه هاي انتخاباتي ، کاهش حساسيت ها و تنش هاي  قومي و قبيله اي ؛فراغت نمايندگان از امورو کارهاي جزئي و خرد  و توجه به طرح هاي کلان و ملي ،ورود نمايند گان شاخص و متخصص تر و اصلح تر به مجلس و عدم  ورود نمايندگان ضعيف، وفاق و هماهنگي بيشتر نمايندگان استاني و نگاه متوازن استاني، افزايش کارايي و کارآمدي نمايندگان و بالتبع مجلس ،را بر استاني شدن انتخابات مترتب کرد .
از سوئي ديگر ، آفات و معايبي نظير عدم و يا کاهش امکان و شانس ورود نماينده از شهرهاي کوچک و ورود اکثر نمايندگان از شهرهاي بزرگ‌ و مرکز استان ها، قطع و يا کاهش  شديد ارتباط  چهره به چهره و مستقيم نمايندگان با مردم شهرهاي کوچک و روستاها و مردم و مناطق دور افتاده و محروم ؛ کاهش انگيزه و مشارکت مردم در انتخابات، ايجاد و افزايش حساسيت ها و تنش هاي  بين منطقه اي و بين بخشي و ، عدم جوابگويي به خواسته هاي محلي مردم ، تحميل و افزايش هزينه هاي انتخاباتي با توجه به گستردگي حجم تبليغات از سطح حوزه به استان و افزايش شانس افراد با توان اقتصادي بالا و داراي حاميان و لابي هاي قدرت و ثروت و کاهش امکان انتخاب چهره هاي مستعد و جوان ، دور از تصور نيست.

گرچه موارد عديده موافق و مخالف ديگري وجود دارد ، وتصويب اين طرح وتائيد شوراي نگهبان فرآيند زمانبري بوده وعجالتاً قانون شدن و يا نشدن آن مشخص نيست،  اما به نظر مي رسد چنانچه قبل و يا همزمان با طرح و تصويب اين قانون،  مهمات و الزامات و بسترهاي سياسي ، اجتماعي ، فرهنگي و بويژه قانوني، نظير تشکيل و توسعه احزاب مردم نهاد و نه باند و تيم نهاد و رفع موانع و معاذير فعاليت و مشارکت همگاني و وجود رسانه ها و مطبوعات ونقش آفريني فرا گير و قانونمند  رسانه ملي و سالم سازي فرآيندها وسالم گزيني متوليان و مجريان و نظار و در يک کلام محوريت قانون را نيزنهادينه و اشاعه داد، ميتوان به نتايج و آثار و برکات و محاسن اين طرح اميدوار بود.

 ناگفته پيداست که عمل به تعهد و تکليف برخاسته ازسوگند تک تک  نمايندگان فعلي مجلس شوراي اسلامي دربررسي  وتصويب کارشناسانه اين قانون و رعايت  و ترجيح اهداف و عوايد ملي و شرعي دراز مدت و آينده نگرانه  بر تحليل ها و احتمالات مقطعي ، شرط اصلي و لازم براي تحقق اهداف آن است ، چرا که ذهن و حافظه مردم ياراي بازنگري و واکاواي اصلاحات و تغييرات قبلي در قانون انتخابات را دارد و پارادوکس تصويب شرط داشتن کارشناسي ارشد براي نامزدان انتخابات مجلس و مستثني کردن  نمايندگان راهيافته به مجلس را به ياد دارد .

بي شک چنانچه بعضي از نمايندگان فعلي مجلس بر مبنا و با اتکا به گمانه زني ها و تحليلهايي که احتمال و امکان  توفق و برتري خود و چهره هاي شاخص سياسي همسو با خود را به لحاظ آشنائي  که مردم با کارنامه   آنها دارند و يا وجود زمينه ها و امکانات و اهرم هاي  موثر در تبليغ و تعرفه خود را در سر مي پروارنند ، اهتمام به ارائه اين طرح نمودند خاطره و يادگار ناخوشايند ديگري را در ياد و خاطر مردم بر جاي خواهند گذاشت. و يحتمل اين ابزار کارکردي دو گانه و دو لبه خواهد يافت که کيک شيريني جلوس مجدد را نخواهد بريد و حکايت « از قضا سکنجبين صفرا فزود» خواهد بود. چرا که روي ديگر سکه اين تحليل و جلوه ديگر اين آينه چهره نما ، انعکاس ضعف ها و ناتوانيها خواهد شد و راي دهندگان بر اساس شناخت بيشتري که دارند راي نخواهند داد!                  
                                             
در اين ميان  فاکتورهاي مهم ديگر نيز وجود دارد که فارغ از استاني شدن و نشدن انتخابات ، واجد توجه و تحليل مي باشند که قابل رصد و پيش بيني نبودن رفتار سياسي اجتماعي و انتخاباتي  و شگفتي آفرين بودن مردم ايران و علي الخصوص دررابطه و نسبت به دولت تدبير و اميد و همينطور نسبت به حاميان و يا حمايت نکردگان اين دولت!ازعوامل مهم و تعيين کننده مي باشد.       
                                                                                       
بديهي است عملکرد دولت به معناي عام و منصوبين و مجريان و دولتمردان در سطح استانها و شهرستانها و ميزان پايبندي و همسوئي با سياست هاي دولت منتخب و خواسته ها و مطالبات مردم نيز مورد رصد چشم تيزبين آنها قرار دارد .    
                                                                                                                                         
از سوئي ديگر  دولت تدبير و اميد و سياست هاي کلان رئيس جمهور نظير اعتدال واتحاد( بنابر دلايلي که در اين مقال نمي گنجد) خود بستر بروز و ايجاد چالش ها و پارادوکس هاي فراواني  را گسترانده و متاسفانه چشم اسفندياردولت خواهد شد . با ايجاد اين فضا هم هنوز عده اي از مخالفين باالفعل و با القوه  فکري در درون دولت مترصدانه منتظر بروز و اعمال منويات خود نشسته اند و همچون اسب تراوا، دولت را از درون با چالش هاي عديده مواجه خواهند کرد و هم دروازه ها را براي اسلاف خود خواهند گشود.    
                                                                                
اين موضوع در وزارت خانه هاي همچون وزارت کشور که در سطوح مختلف استانداري تا بخشداريها تاثير و دخالت مستقيم در نوع نگاه مردم و جهت دهي و شکل گيري ذهنيت انتخابي دارد بيشتر بچشم مي خورد. هنوز کم نيستند عقبه تفکرات انحصار گرايانه قبلي در سطوح مديريتي و بدون تغييري در نگاه و منش و... مقتدرانه ايستاده اند وبا سياست هاي کلي دولت تدبير اميد همسوئي فکري لازم را ندارند. بعضي از منصوبين نيزدر تعهد و وفاداري تفاوتي با آنها ندارند و اگر اين فضا ايجاد نمي شد و انتصابات بر اساس ملاک ها و معيارهاي متعارف و همسو با مطالبات مردم صورت مي گرفت مطلقاً به اين جايگاهها نمي رسيدند ولي بهرترتيب مناصب را اشغال کرده و آسيب خواهند رساند.
                                                                                                                                          
بهرحال دلايل فوق الذکر و دهها دليل ديگر در تصميم نهايي مردم دخيلند و ساده انگاري است که فکر کنيم مردم اين واقعيات را نمي دانند و يا به صرف تصويب قانون استاني شدن انتخابات ، ماهي مقصود بعضي از افراد صيد خواهد شد.

پايان خبر /630 ل
 
 
 
محمدی مقدم
| |
1393/09/27 21:02:45
0
0
سلام احسنت عالی بود خوشحال شدم که پس از سالها مجدداشاهدقلم فرسایی مرد رسانه ای شدیم
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس